4 min

Olympiske løft - En introduksjon

I denne artikkelen ser vi på OLYMPISKE LØFT. Vår foreleser Soroush Jozani har skrevet denne artikkelen. Han har vært med på å skape videreutdanningen Functional Fitness Trainer i tospann med Simen Aaslund.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Olympiske løft har de fleste kjennskap til, men visste du at det finnes mange versjoner av dem?

 

Vi har Power/kraft versjoner, knebøy versjoner, løft fra bakken, løft fra rett over kneet, med brede armer og fra skulder til over hodet.

 

Olympiske løft deler man opp i 3 deler i utgangspunktet:

 

  • Clean / Vending – Fra bakke til skulder
  • Jerk / Over støt – Fra skulder til over hodet
  • Snatch / Rykk – Fra bakken til over hodet

 

Om vi derimot ikke tenker på den olympiske sporten som "Olympiske løft" er med tanke på navnet og ser på treningsmuligheten med disse løftene, så er det utrolig hvor mye man får igjen av at bruke disse øvelsene.

Dersom teknikken er på plass så du får veldig mye igjen for tiden du bruker på Olympiske løft.

 

Gode tekniske løft krever koordinasjon, nøyaktighet, balanse, agility, kraft, fart, og om du skal ha en del vekt på, så krever det også styrke.

Ønsker du i tillegg at kjøre knebøy variantene så utfordrer du også bevegeligheten!

 

Mye av dette får du hvis du bare gjør de vi kaller en «Hang Clean» el «vending fra heng»

Spesielt for de som ønsker å skape vertikal kraft "inn i stangen og fange den" som vi sier når vi coacher i disse løftene.

 

Videre kan vi si at vi ønsker å se en «Trippel ekstensjon» som det heter.

Det er når ankel ledd, kne ledd og hofte ledd strekker seg ut samtidig. I det øyeblikket ønsker vi å se en såkalt «shrugg», som er i den fasen hvor vi trekker skuldrene opp mot ørene.

 

Der får du mer eller mindre alle musklene på baksiden til å jobbe. Dette gitt at belastningen er tung nok. 

Dersom det ikke er tungt nok så tar du bort styrke og kraft aspektet av løftene, og jobber mer på koordinasjon, nøyaktighet, agility og balanse.

 

Ønsker du at lære mer om disse løftene?

Jeg kan informere om at de en del av følgende AFPT kurs som f.eks. Functional Fitness Trainer, den splitter nye Strength Coach utdanningen og ikke minst, så setter vi opp workshops med Tomas Fjeldberg på spesifikk vektløfting flere ganger i året.

 

Lykke til med Olympiske løft - en treningsform som jeg elsker å instruere og trene selv på ukentlig basis.

Publisert: 24.01.2022 KL. 10:52
Kategori: Siste Artikkel

Har du lest disse?

I henhold til undersøkelser gjort er det bare mellom 3 og 8 prosent av vestlig europeisk befolkning som er laktoseintole...
Hvor du holder hantelen påvirker hvor tung øvelsen er.
Er det en sammenheng mellom størrelse på leggene og livsstilssykdommer.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.