Salg, markedsføring & kommunikasjon

Lær deg kunsten å lykkes i treningsbransjen med kunnskap og forståelse av markedsføring, salg, kommunikasjon og kundeservice.

Fra449,- /mnd

Ordinær pris 20 900,-
* Gebyr/renter kan komme i tillegg. Les mer
Salg, markedsføring & kommunikasjon

Om Salg, markedsføring & kommunikasjon

Faglig kunnskap er ikke lenger nok. I dag må man også beherske evnen til formidle at man har kunnskapen. Gjennom 20 år har vi sett at dette er den delen som hindrer de fleste Personlige Trenere fra å lykkes. Nå har vi det vi mener er den beste løsningen for at nettopp du skal kunne lykkes. Vi er veldig trygge på at vi med denne utdanningen gir deg den fleksibiliteten som ønskes i 2024, samidig som vi ivaretar kvalitet og dine forutsetninger for å lykkes.

Treningsbransjen har vokst betydelig de siste årene, drevet av en økende bevissthet rundt helse og fitness. Med en stadig voksende etterspørsel etter personlig trening, står bransjen overfor både muligheter og utfordringer. For personlige trenere betyr dette en gylden mulighet til å utvikle sin karriere, men også behovet for å skille seg ut i en konkurransepreget marked. 

Vi har gjennom de siste 20 årene sett hvor utrolig vikitg denne kunnskapen er og kommer nå med det vi mener vil være utdanningen som fyller de nødvendige kompetansebehovene, samtidig som at den vil være enda mer tilgjengelig uansett hvor i landet du kommer fra. Antallet byer den vil avholdes i utvides fortløpende.

Hvor holdes utdanningen?

Vår utdanning er tilrettelagt for at du skal tilegne deg de nødvendige ferdighetene og kunnskapen du behøver. Del 1 og 2 av utdanningen er heldigital og krever ikke fysisk oppmøte, mens del 3 er obligatorisk og fysisk. Denne gjennomføres i de fleste byer der AFPT har utdanninger, eller en helg nettbasert. Det betyr at utdanningen er tilgjengelig for studenter i hele landet med minimal begrensning med tanke på logistikk og reise.

Behovet for salg-, markedsføring- og kommunikasjonsferdigheter

For å lykkes i treningsbransjen er det ikke nok å bare være faglig dyktig. Personlige trenere må også mestre kunsten av salg, markedsføring, og kommunikasjon for å tiltrekke seg og beholde kunder. Et kurs som kombinerer disse elementene kan derfor være avgjørende for suksess.

Salgsferdigheter

Salgsferdigheter handler om mer enn bare å "selge" treningspakker; det handler om å bygge relasjoner, forstå kundenes behov og motivere dem til å investere i sin egen helse. God salgsteknikk bidrar til å øke kundebasen og sikre langvarige kundeforhold.

Markedsføringsstrategier

Effektiv markedsføring er nøkkelen til å tiltrekke seg nye kunder. I en digital æra er kunnskap om sosiale medier, innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering (SEO) essensielt. Personlige trenere må kunne markedsføre seg selv og sine tjenester på en måte som appellerer til målgruppen.

Kommunikasjonskompetanse

Coaching og kommunikasjon er nøkkelen i hele denne kabalen og går langt utover den fysiske treningen. Det inkluderer kommunikasjonsferdigheter, evnen til å motivere og inspirere, samt forståelse for hvordan man tilpasser treningsprogrammer etter individuelle behov. En dyktig coach kan gjøre en betydelig forskjell i kundenes liv og helse.

Markedsoversikt

I Norge har antall treningsentre og personlige trenere økt markant de siste årene. Dette vitner om en sterk etterspørsel, men også en økende konkurranse. Etter COVID har den digitale delen av treningsbransjen utviklet seg eksplosivt og sosiale medier har en ekstremt stor og viktig rolle i kommunikasjonen ut til potensielle kunder.

For personlige trenere betyr dette at det er viktigere enn noen gang å skille seg ut og tilby unike verdier til sine kunder. Et kurs som fokuserer på salg, markedsføring og kommunikasjon er derfor ikke bare et middel for personlig utvikling, men en nødvendighet for å sikre levedyktighet og suksess i bransjen.

For personlige trenere som ønsker å lykkes i en konkurransepreget treningsbransje, er det avgjørende å utvikle kompetanse utover den rent faglige. Ved å mestre salg, markedsføring og coaching kan man ikke bare tiltrekke seg flere kunder, men også tilby en tjeneste som virkelig gjør en forskjell i folks liv. Et dedikert kurs i disse ferdighetene er en investering i din egen fremtid som trener og i suksessen til dine kunder.

Oversikt over utdanningen

Utdanningen er bygget opp av to deler.

Den første teoretiske delen kan du se når du vil. Den innholder en rekke temaer med arbeidsoppgaver. Denne delen skal være gjennomført før den praktiske delen.

Den praktiske delen er obligatorisk og tar fort seg den praktiske øvingen og gjennomgangen av viktige elementer. Når vi sier obligatorisk betyr det at du må være fysisk tilstede på minimum 80 % av hele denne delen. Denne delen er det vi mener er den viktigste, og at du må være tilstede for å få praktisert med god feedback på dine ferdigheter.

Begge delene er avgjørende for at utdanningen er komplett.

Teoretisk del

Den teoretiske delen av undervisningen er digital og spilt inn på film og inneholder følgende deler:

  1. Hvordan jobbe som PT
  2. Hvordan møte kunder
  3. Hvem er du som PT
  4. Markedsføring
  5. Resalg
  6. Veien videre
  7. Kundesamtalen

Etter avsluttet teoretisk del må du bestå en kort mulitple choice test som viser din forståelse av innholdet og kvalitetssikrer at det er gjennomgått og du er forberedt til del 2.

Praktisk del

Dag 1

Teori

  • Hva skal du markedsføre
  • Markedsføringsplan
  • Hvordan genere leads
  • Hvordan kontakte kunder

Praktisk øving

  • Markedsføringsplan
  • Hvordan kontakte kunder

Dag 2

Teori

  • Hvordan snakke med kunder
  • Timeplan og plassering av timer
  • Small talk
  • Behovsanalyse
  • Trening i kundesamtalen

Praktisk øving

  • Small talk
  • Behovsanalyse
  • Trening i kundesamtalen

Dag 3

Teori

  • Oppsummering i salgssamtalen
  • Riktig tilbud
  • Closing
  • Oppfølging av kunder
  • Oppfølging av kunder som sier nei

Praktisk øving

  • Oppsummering i salgssamtalen
  • Riktig tilbud
  • Closing
  • Oppfølging av knuder som sier nei

Eksamen

Den avsluttende eksamen er en multiple choice eksamen basert på det fullstdenige innnholdet i utdanningen. Eksamen består av 50 spørsmål hvorav 80% må være korrekt for bestått. 

Dersom du mot formodning ikke består denne delen vil den bli gjenstand for en konteeksamen under samme forutsetninger som alle andre eksamener hos oss og du får en karantene på minimum 3 uker før den kan taes på nytt.

Fullsteding oversikt over eutdanningen

Oversikt over utdanningen

Del 1: Teoretisk

Kapittel 1: Hvordan jobbe som PT

1.     Hva er personlig trening

2.     Hva må til for å bli PT

3.     Hvor utøves yrket

4.     Hvem er kundene

5.     Hvordan er arbeidshverdagen

6.     Ulike PT timer

7.     Hva inneholder timene

8.     Du må finne kundene

9.     Kundereisen (Grafikk: Bilde 1)

10.  Hva koster en time (Grafikk: Bilde 2/Tabell 3)

11.  Forklaring av nivåer (Grafikk: Bilde 3/Tabell 3)

12.  Hvordan jobbe som PT

13.  Ansatt vs. Selvstendig

14.  Bonusmodell (Grafikk: Bilde 4/Tabell 4)

15.  Hvilken lønn har en PT (Grafikk: Bilde 5/Tabell 5)

16.  Salgsforventninger (Grafikk: Bilde 6/Tabell 6)

 

Kapittel 2: Hvordan møte kunder

1.     Hvor finner vi kundene

2.     Hvor kommer kundene fra 

 

Kapittel 3: Hvem er du som PT

3.     Personlig merkevare

4.     Verdier

5.     Rolleforståelse

6.     Hva kreves av en PT

7.     Hvorfor velge deg

8.     Joharis vindu (Grafikk: Bilde 8)

 

Kapittel 4: Markedsføring

1.     Markedsføring

2.     Fysiske kanaler

3.     Digitale kanaler

4.     Sosiale medier

5.     Strategi for sosiale medier (Grafikk: Bilde 9)

6.     Strategi

7.     Valg av plattform

8.     Tips til gjennomføring

9.     Hva bør du poste

 

Kapittel 5: Resalg

1.     Hva er resalg

2.     Hvorfor kjøper kunder igjen

3.     Hvordan gjøre resalg

4.     God service

 

Kapittel 6: Veien videre

1.     Hvordan få jobb som PT

2.     Hva kan bedriften gjøre for deg

3.     Helvettesuka

 

Kapittel 7: Kundesamtalen

1.     Kundesamtalen

2.     Kontakt 

3.     Smalltalk

4.     Kartlegging

5.     Trening

6.     Oppsummering

7.     Riktig tilbud

8.     Closing

9.     Kunder som ikke kjøper
Video tatt fra stolen med snakk om praktisk helg

Del 2: Praktisk

Dag 1

Teori

  • Hva skal du markedsføre
  • Markedsføringsplan
  • Hvordan genere leads
  • Hvordan kontakte kunder

Praktisk øving

  • Markedsføringsplan
  • Hvordan kontakte kunder

Dag 2

Teori

  • Hvordan snakke med kunder
  • Timeplan og plassering av timer
  • Small talk
  • Behovsanalyse
  • Trening i kundesamtalen

Praktisk øving

  • Small talk
  • Behovsanalyse
  • Trening i kundesamtalen

Dag 3

Teori

  • Oppsummering i salgssamtalen
  • Riktig tilbud
  • Closing
  • -Oppfølging av kunder
  • Oppfølging av kunder som sier nei

Praktisk øving

  • Oppsummering i salgssamtalen
  • Riktig tilbud
  • Closing
  • Oppfølging av kunder som sier nei

Studiesteder

Bergen
Fredrikstad
Kristiansand
Oslo
Stavanger
Trondheim
Web

Moduler

Salg, markedsføring & kommunikasjon består av følgende moduler

Teoretisk undervisning
Multiple choice eksamen
Multiple choice tester

Forelesere

En kombinasjon av lærere og forelesere i særklasse

Vi har samlet det mest komplette lærerteamet AFPT noen sinne har hatt. Lærerstaben inkluderer fysioterapeuter, manuellterapeuter, personlige trenere, naprapater, osteopater, ernæringsfysiologer, styrkeløftere og vektløftere, massører og coacher. Kombinert med praktisk faglig erfaring fra daglig virke, forfatter- og utdannelseserfaring, formidlingsevne og engasjement, mener vi at våre lærere representerer den ypperste utdanningsspesialiserte fagkombinasjonen på våre fagområder.

Nyttig info

Betaling

AFPT har fleksible betalingsløsninger og tilbyr avbetaling. Hele studiet skal generelt betales i løpet av maksimalt 6 måneder etter studiets eller studentens oppstart foruten om egen avtale eller finanisering gjøres.

Betalingsinformasjon finnes beskrevet i AFPT sin studiekontrakt. I tillegg finnes opptil 36 måneder nedbetaling via SVEA Finans.

Kurssted

Kurssted i våre byer formidles på e-post tre uker før kursstart.

Mer informasjon får du ved å ringe vårt kontor på (+47) 955 55 938 eller sende en e-post til [email protected].

Påmelding

For å melde deg på kurset trykker du på en av «Meld deg på»-knappene du finner på denne siden. Da vil du få opp en liste over tilgjengelige datoer og studiesteder. Velg det som passer for deg, trykk på «Meld deg på» og følg instruksjonene under på neste side.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til vår personvernpolicy.