Tid til trening som småbarnsforelder

Tid til trening som småbarnsforelder

Publisert: 02.08.2018 KL. 11:55
Av: Steinar Ekren

En periode i livet med mindre sunne vaner trenger ikke å være en big deal for livet generelt, men kanskje kan trening, fysisk aktivitet og et godt kosthold gjøre deg mer opplagt og gi deg mer energi i hverdagen.

Hvor enkelt det er å få inn sunne rutiner kommer an på barnet/barna. Sover barnet 8 timer hver natt er du svært heldig. De aller fleste sover kanskje mindre enn det og våkner minst en gang i løpet av natta. Da kan det være vanskelig for foreldrene å få sine 8 timer søvn dersom de begge ligger på samme rom som barnet. En løsning på søvn er at den veksler på å ligge på rom med barnet slik at man får noen fulle netter med søvn i hvert fall. Så kan man jo ta noen høneblunder i løpet av dagen også. Om man ikke har to soverom kan det bli litt vanskeligere. Har man et barn med kolikk kan det være det ikke hjelper å ligge på et annet rom. Uansett hvilket barn man har må man finne en løsning som passer for familien.

 

Med lite søvn er det mange som opplever et økt søtsug og blir fysen på mer kaloririk mat. Da er det greit å ikke ha tilgang til så mye kaloririk mat i huset. Noe som selvfølgelig kan være vanskelig da man gjerne får mye besøk av slekt og venner man gjerne ønsker å servere dem noe godt å bite i. Mye småspising av godis over lengre tid kan føre til en vektoppgang om det gjør at du havner i et overskudd av kalorier. Om man har slekt og venner over på hjemmelagde måltider mesteparten av tiden kan man gjøre besøk til en koselig affære likevel. Kanskje man heller bør begrense godterispisingen til lørdager. Planlegg godt på forhånd og gjør ukentlige innkjøp for å spare penger og unngå spontankjøp av sjokolade for eksempel. Kjøper du den på mandag kan det være den er borte til lørdag. Ha sunn mat tilgjengelig. Blir du fysen på noe søtt kan du velge mager kesam og oppskjært frukt for eksempel. Ellers kan du fylle kjøleskap og skap med mye proteinrike matvarer, frukt, grønt, meieriprodukter, grove kornprodukter, bønner og linser.

 

Med småbarn blir det jo en del trilleturer som er supert for hverdagsaktiviteten. Ligger du på gulvet, leker og ruller med barnet får du inn enda litt mer aktivitet. Om du klarer å få inn litt styrketrening og litt kondisjonstrening i tillegg er det ypperlig. Det behøver ikke å være mye, men litt. Småbarnsperioden er kanskje ikke perioden for å trene 2-3 timer 5 dager i uka uansett. Tren litt styrketrening hjemme et par dager i uka og få inn en ukentlig joggetur. Gjør det så lysbetont som mulig slik at du gidder å holde på over tid. Samtidig bør du ha faste tidspunkt på faste dager hvor du gjennomfører treningen. Det viktigste er at det passer i hverdagen din.

 

Oppsummering

Det viktigste er tross alt barnet i denne perioden, men at foreldrene holder seg i god fysisk form er bra for barnet det også. Som ellers i livet; spis mye god og sunn mat, hold deg fysisk aktiv og få nok søvn.