11 min

Om jeg skulle lage treningssenter

Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Om jeg skulle lage et treningssenter….

Jeg skal ikke på noen måte si at jeg kan mer eller bedre enn andre. Samtidig er det lov å si at man etter over 30 år i bransjen har noen syn på hvordan jeg selv ville gjort det om jeg skulle laget et treningssenter fra grunnen i dag.

Lokasjon

I dagens samfunn er lokasjon viktig. Viktig fordi man er avhengig av at det finnes mennesker der man er. Man må også vite når mennesker er i nettopp ditt område. Om du ligger i et område som eksempelvis Oslo sentrum er det noen ting man må ta med seg. Færre mennesker bor der, men flere jobber. Det betyr at åpningstider og tilbud er viktig for å treffe denne kundegruppen. Gruppetimer og tilbud må være tilgjengelig før arbeidstid, rett etter og i overgangen timene før et eventuelt skift eller kveldsarbeid starter som for eksempel i restaurantbransjen. Om lokasjonen ligger der mange mennesker bor er det viktig med tilbud etter arbeidstid og også i helgene. Erfaringsmessig er det færre mennesker som oppsøker sentrum naturlig på en søndag og dersom ditt senter ligger i sentrum er kanskje ikke denne tiden, din ”prime-time”. Om du derimot ligger i et område der mennesker bor, er søndager en viktig dag da all handling oftest er gjort på lørdager og søndager er litt mulighet for egen-tid for mange.

Utover dette er prisnivået på lokasjonen selvfølgelig avgjørende og avhengig av ditt budsjett så styres lokasjonen.

Jeg ville personlig valgt et sted i tilknytning til et kjøpesenter der det er gratis parkering eller tilsvarende. Om utgifter til parkering kommer i tillegg eller det er begrensede muligheter med adkomst eller parkering kan det ofte sette stopp ganske raskt.

Prisnivå og medlemskap

Det finnes alle mulige prisnivåer i dag på treningssenter. Fra de lave ”gjør det selv” sentrene til de fullspekter sentrene på andre siden. Jeg tror i dag at mennesker vil ha en kombinasjon av fornuftig pris og et godt tilbud. For å kunne gi et godt tilbud er man avhengig av å kunne gi service og da trenger man mennesker, som koster penger, som krever en medlemsavgift høyere enn om man ikke hadde mennesker.

Den norske befolkning er i dag ganske kjøpesterke og er villige til å betale noen hundre kroner i måneden dersom tilbudet står i stil til prisen.

På mitt senter ville jeg hatt et bredt tilbud med tilbud, men kanskje ikke hatt en helt spekket timeplan hver dag hele uken. Igjen ville jeg tilpasset til kundemassen og lokasjonen og gjort en grundig evaluering regelmessig av hvilke tilbud som var verdt å ivareta.

Utover dette mener jeg at det å premiere lojale kunder er minst like viktig som å gi tilbud til nye. Tross alt er det de lojale kundene som er basen i butikken og det er de, om noen man skal verdsette. Jeg tror ikke like mye på kampanjer som mange andre. Ikke at jeg har rett, men jeg vet at jeg liker å bli satt pris på. Om jeg har vist meg lojale over lang tid hadde jeg blitt glad om noen så det...

Personale

Dette er den viktigste ressursen på mitt treningssenter. Mennesker liker mennesker som behandler de bra og å finne riktige mennesker tror jeg er den viktigste jobben man kan gjøre. Menneskekvaliteter som er viktige er servicevilje og- evne, stabilt humør, evne til problemløsning, samarbeidsvilje og en grunnleggende forståelse at det er kunden som er det viktigste. Regelmessig oppfølging og opplæring/oppdatering på alle felt ville vært et viktig satsningsområde.

Kultur

"Kultur spiser regler til frokost". Med det mener jeg at ingen personalhpådbok i verden med alle sin regler er verdt noe om ikke dete r enighet om hvordan kulturen skal være. Noen ting som burde vært felles for alle ville vært:

  • Kunden er sjefen. Kunden skal behandles som de var gjest i ditt eget hus
  • Om det du nå kan gjøre kan forenkle en kollegas eller kundes hverdag gjør du det
  • Alle er en like viktig brikke i puslespillet
  • Vi diskuterer alltid sak, aldri person
  • Man er ikke strekere enn sitt svakeste ledd
  • Om man ikke har noe bra å si om noen sier man ikke noe. Kritikk av kollegaer og konkurrenter er uakseptabelt
  • Fokuser på alt vi har og kan, ikke det vi ikke har og ikke kan
  • Frihet under ansvar
  • Alle skal høres, men dersom ikke alle er enige må en beslutte
  • Et smil er verdens beste markedsføring

...ellers er Kardemommeby, Hakkebakkeskogen og Bibelen(og mye annet) på riktig sted - Behandle alle som du vil behandles selv.

Krav til personale

Klokkeklart: JA. Jeg tror at alle vokser med ansvar og og man har klare målsetninger er det lettere å styre og måle. Det fornkler tilbakemeldinger, forenkler strategi og gjør det lettere for mennesker å vite hva de skal levere. Det kalles forventningsavklaringer og er veldig oversett i mine øyne.

Utviklingsmuligheter

Hvert enkelt ansatt villa hatt muligheten til både personlig og lønnsutvikling. Motivasjonen for å vokse tror jeg er meget stor hos individet og alle vil bli stt og bli bedre.

Lønn

Vi mennesker jobber av ulike anledninger. Men, uansett hvor morsom vi synes jobben vår er har vi alle regninger å betale. Om man ikke har en lønn som gjør at du kan betale regningene dine vil arbeidsforholdet bli kortvarig. Ikke bare det, ofte blir arbeidet utført med dårlig kvalitet siden den ansatte vet de ikke skal bli, ikke føler lojalitet og lederen blir skuffet over manglende innsats. Treningsbransjen er en relativt ny bransje. Den tiltrekker seg mange unge mennesker med de fordelene og ulempene det medfører. Mennesker som ikke helt har bestemt seg kan ofte ende i vår bransje før de finner det som skal bli deres yrke videre og det kan medføre et stort gjennomtrekk av ansatte med alle ulempene det medfører. En lønn som er konkurransedyktig kan derfor medføre at man tidlig kan tiltrekke seg en arbeiddstyrke som ser på dette som en varig arbeidsplass og man kan bygge en langsiktig kultur.

Utover en normal lønn er jeg tilhenger av bonuser. Ikke alltid i form av penger men i form av anerkjennelse, opplevelser og annet. Prestasjon bør premieres.

Organisasjonsstruktur

Jeg tror på en flat organisasjon. I mitt hode er alle roller like viktige. Rengjøringspersonale OG daglig leder OG instruktører OG barnepass OG… Ingen roller er viktigere enn andre. En personalgruppe er som et puslespill der alle skal addere til det store bildet.

Det spiller ingen rolle hvor gode timer du har, dersom renholdet er forferdelig. Det spiller ingen rolle hvor rent det er om timene er forferdelige. Og, det spiller ingen rolle om alt annet er bra dersom du ikke ville satt dine barn i den dårlige barnepassen. Alt er like viktig…

Selvfølgelig er det noen som i blant må ta en beslutning og det er lederens sin oppgave, men i mitt hode er en leders viktigste oppgave å finne rett person på rett sted og hjelpe de til å gjøre det beste de kan. For at det skal kunne skje må man være villig til å lytte på alle og ta det med i helhetsbildet for vurdering på hva som er bra og dårlig.

Utstyr

Uten tvil ville jeg skapt ”soner”. Med det mener jeg områder som er tilpasset en viss brukergruppe. Jeg tror ikke på å blande lavterskel maskiner med frivekter, mage og stretching området med løfteplattform eller løpemøllene i frivektsområdet.

I min verden kommer man først inn i en ”lavterskel sone” med enkle maskiner. Denne bør være i nærheten av resepsjonen slik at den riktige (!) personen i resepsjonen kan se om noen nybegynnere eller usikre mennesker trenger noen hjelp. I tillegg er det ingen ting som er like oppmuntrende som et ærlig smil når du prøver noe nytt. I tillegg bør den ligge litt anonymt slik at de som er her får være i fred og ikke bli beglodd.

Neste sone bør være den tradisjonelle treningssentersonen. Noen maskiner og noen stenger, benker og hantler opp til en viss størrelse (ingen absolutt, men ca 30 kilo). Her befinner massen seg. I den neste sonen finner du alt for han/hun som har trent lenge og har en viss type erfaring. Spesialutstyr, plattformer, cage, hantler fra lett til tyngst og annet passer bra her. Denne delen bør være lengst borte. Årsaken er fordi at mennesker som befinner seg på dette nivået er bekveme på senteret og ikke har noen betenkeligheter med å gå forbi han store sterke eller hun superspreke. Utstyret her må ikke være av den eller den typen. Det meste er ganske bra i dag, men prisene spriker forferdelig. Dyrere utstyr krever mer inntekter.

Les om noen tanker rundt utstyr.: Døden på (for) treningssentrene

PT sone eller ikke?

Jeg ville hatt et eget lite PT område som kunne håndtere 5 kunder med sin PT samtidig. Et lite område med knebøystativer, en rekke med hantler, som i den tunge sonen, ett dobbelt kabelstativ med roing og nedtrekk på hver side, en Smith maskin og noen stenger og benker gjør at man kan omsette 5 PT timer pr time i hele senterets åpningstid og enkelt kunne gjennomføre 1000 PT timer pr mnd. Under forutsetning av at man har de riktige PT-ene selvfølgelig.

Barnepass

Er man i et område der folk bor og man satser på helgetrening er dette et must. Å ta tid borte fra familien i helgen etter en hektisk uke er vanskelig for mange og kan være et hinder. Derfor er barnepass, bemannet av individer som LIKER barn viktig og ikke bare noen som har det som jobb eller det er i turnus og deres tur.

Shop

Ja, men bare med de mest grunnleggende tingene. Drikke, t-skjorter, håndklær, tights og treningsbukser. Mange overvurderer verdien av en shop og undervurderer svinn. Dårlig matematikk….

Sosialt område

Noen av det jeg føler har blitt borte er at treningssentre i dag ikke har et område der folk liker å være når de ikke trener. Å skape et miljø er viktig og et sted der man har lyst til å komme til og med når man ikke skal trene skaper trivsel. Trivsel gjør mennesker lojale.

Dette sosiale område bør også i blant servere vafler, ha noen morsomme tilbud og muligheter og innby til at folk kommer også utenfor bare den timen de skal trene selv.

I mitt hode hadde dette vært det stedet jeg ville jobbet og kanskje en dag...

 

 

Publisert: 28.05.2016 KL. 06:06
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.