Kollagen- effektivt eller trend?

Det er primært tre områder man ser ut til å bruke kollagen som kosttilskudd på. Det ene er skaderehabilitering, for mindre rynker og for eldre som ønsker å ta vare på beinhelsen sin. La oss ta et åpent blikk på hva kollagen er og om det kan ha en positiv effekt som kosttilskudd.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Kollagen utgjør ca 25% av protein i kroppen

Kollagen er i følge Store Medisinske Leksikon (1) en gruppe proteiner som utgjør hovedbestanddelen av det nettverket av fiberdannende proteiner og polysakkarider som finnes i vevet rundt cellene. Samlet utgjør kollagenene ca. 25% av totalmassen av protein i kroppen.

De finnes særig i lærhud, knokler, brusk og sener. I kjøtt sees kollagenfibrene som de lyse, seige fibrene som gjør kjøttet vanskelig å skjære og tygge. Når kollagen kokes får vi gelatin.

 

Selgere sponser forskning

Hos noen av de som selger kollagen ser jeg en tendens til skryt av at mange kjøper produktet deres og man nevner fordelene med andre ting som er tilsatt i produktet som for eksempel vitamin c og d. I tillegg ser jeg at man lenker til en del studier som har vist positiv effekt av kollagen. Blant annet denne (2). Interessant nok er studien sponset av et selskap som selger mange helse-produkter hvorav en god del er tøv.

Det i seg selv er ikke nok til å avskrive studien, men man bør i det minste forholde seg kritisk. Naturlig nok ønsker de som skal selge et produkt at det skal ha en dokumentert effekt. Samme forskere har også utført denne på bestilling for samme selskap (3). Den lovpriser produktet de har undersøkt i studien og at det ikke bare funker for de som har artritt, men også hos friske mennesker. Da basert på mindre knesmerter og større kne-ekstensjon dvs at de kan rette ut kneet mer. Så langt er min mening at det ikke ser lyst ut for produktet, men jeg er åpen for å ta feil.

 

Kan være gunstig for huden

En studie fra 2014 fant en reduksjon i øye-rynke-volum ved inntak av kollagenpeptider (4). En større samlestudier sier seg enig i at kollagen kan være gunstig for huden (5). Hvorvidt man trenger å ta det som et ekstra tilskudd i tillegg til de andre proteinkildene man inntar er dog et godt spørsmål. For å sitere den stakkars legen som måtte kommentere charter-Sveins bruk av collagen-plus (6): ”De har for så vidt rett i at ved en artrose er det økt nedbrytning av kollagen i leddbrusken.

Imidlertid er det slik at kollagenet man inntar i form av Collagen Plus vil brytes ned til aminosyrer i tarmen før de tas opp. Disse aminosyrene kan kroppen lage selv og man kan også tilføre dem via kosten. Kollagen er nemlig bare et protein. Det er det viktigste proteinet i kroppen, ja, men det er fremdeles bare et protein som syntetiseres fra aminosyrer i kroppen etter inntak. Proteinholdig mat inneholder de samme aminosyrene som Collagen Plus gjør. Så det er ingen forskjell. Kollagen tas ikke direkte opp i kroppen, det vil brytes ned før det tas opp”.

 

Konklusjon

Effektene av kollagen ser ut til å være i beste fall små. Studier som har vist en positiv effekt er gjerne små og de er sponset av de som selger produktet, og da bør man forholde seg litt skeptisk.

Basert på at kollagenet uansett brytes ned til aminosyrer før det tas opp gjør at man like gjerne kunne spist et annet og et billigere protein. Jeg er ikke overbevist om at kollagen har noen effekt i det hele tatt.

 

 

Referanser

  1. Store medisinske leksikon: Kilde
  2. Efficacy and tolerability of an undenatures type II collagen supllement in mdulating knee osteoarthritis symptoms: a multicenter randomized, double-bond, placebo-controlled study. James P. Lugo et. Al. Nutrition Journal 2016 15:14. November 7. 2015. Kilde
  3. Undenatured type II collagen for joint support: a randomized, double-blind, placebo-controlled study in healthy volunteers. James P Lugo et. Al. Journal of the internation society of sports nutrition 201 10:48. Kilde
  4. Oral intake of specific bioactive collagen peptides reduces skin wrinkles and increases dermal matrix synthesis. Proksch E. Et. Al. Skin pharmacology and physiology 201. Kilde
  5. An overview of the beneficial effects of hydrolysed collagen as nutraceutical on skin properties: scientific background and clinical studies. Sara Sibilla. The open nutraceuticals journal, 2015, 8, 29-42. Kilde
  6. Tv2 om chartersveins Collagen Plus: Kilde
Publisert: 02.08.2018 KL. 11:37
Av:
Steinar Ekren
Kategori: Helse

Har du lest disse?

Hvordan påvirker inntaket av NSAID preparater helsen?
Muskel og skjelettlidelser er en av de største årsakene til uføretrygd.
Holder du deg i fysisk aktiv og i noenlunde fysisk form, er sjansen bedre for at du også holder deg mentalt frisk og unn...
Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.