Gågrupper og gåtimer- kan det bidra til bedre folkehelse?

Kan dette være et tilbud som bidrar til bedre folkehelse?
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

De fleste av oss vet godt at regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å ha en god helse. Likevel viser statistikken at kun én av tre klarer å oppfylle Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet om minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet per uke eller 75 minutter med høy intensitet. Det kan være mange teorier og årsaker til at en såpass stor andel av befolkningen ikke klarer å være i regelmessig fysisk aktivitet. Én viktig problemstilling kan være at mange ikke tør å oppsøke et treningssenter for å få hjelp fordi de opplever det som skummelt eller flaut. Noen er kanskje av den oppfatningen at man helst bør være i god form for å gå på et gym, mens andre ikke har noen som helst peiling på hvor de skal starte og derfor holder seg unna.

Lavterskel-tilbud
De siste årene har man sett et klart behov og interesse for lavterskel-timer og et tilbud som ikke nødvendigvis er tilknyttet inne på et senter. Såkalte gåtimer og gågrupper har blitt populære i flere deler av landet og nettopp dette kan bidra til at flere kommer i aktivitet.  Hvert skritt teller og det å regelmessig gå tur kan absolutt bidra til flere positive helsegevinster, både fysisk og mentalt.  Mange treningssentre tilbyr egne gåtimer på tredemølle, noe som kan være passende for særlig nybegynnere, seniorer og gravide. Det finnes også flere gågrupper hvor man møtes på bestemte tider og går utendørs turer sammen. I tillegg til at det er sosialt og gratis, så kreves det minimalt med forberedelse og utstyr - alt man trenger er sin egen kropp og gjerne et par gode joggesko.

Ta intiativ selv
Hvis du kunne tenke deg å bli med i en slik gågruppe, men det finnes ikke noe tilbud i nærheten av der du bor, så kan du starte dine egne gåtimer. Viktige ting å tenke på er målgruppe og hvem som kan ha nytte av gågrupper. Deretter er det smart å henvende seg til steder og samlingspunkter det er naturlig å reklamere for tilbudet. Hvis du for eksempel ønsker å rekruttere barselgrupper så kan det være lurt å henvende seg til den lokale helsestasjonen. Hvis du ønsker å samle en gruppe seniorer så kan det være smart å oppsøke pensjonistforeninger og seniorsentre. Hør også med lokalavisen om det kan være interessant å skrive en artikkel om gågruppa for å vekke interesse. I tillegg er sosiale medier en fin metode for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Som personlig trener kan dette også være en god mulighet til å få vist seg frem samt fortelle om ulike PT-tilbud og forklare hvorfor det å trene med personlig trener kan være nyttig.

 

Publisert: 19.03.2018 KL. 10:18
Av:
Silje Bjørnstad
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.