Forskning: aktivitet kan føre til bedre matvalg

Derfor kan trening gjøre det enklere å få et bedre kosthold. 
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Mange som ønsker å få et sunnere og bedre liv vil gjerne trene mer, spise mer næringsrikt, få bedre søvnrutiner og så videre. Dette kan ofte bli for mye av et gode på en gang. Tålmodighet er et viktig nøkkelord og det kan derfor være smartere å starte med én endring om gangen. Da er det også nemlig større sjanse for at du tar sunnere valg uten å nødvendigvis gå inn for det. 

 

Trente 30-60 minutter hver økt
Ifølge en studie publisert i International Journal of Obesity (2019) undersøkte forskere hvordan treningsvaner påvirket mat- og kostholdsvalg hos en gruppe inaktive unge voksne. 2680 deltakere i alderen 18-35 år ble rekruttert til studien og disse personene trente mindre enn 30 minutter i uken. I løpet av 15 uker skulle deltakerne trene kondisjon 30 minutter 3 ganger i uken. Det var også lov til å trene opptil 60 minutter hver økt hvis dette var ønskelig. De kunne bruke både trimsykkel, tredemølle og romaskin. I tillegg ble det samlet inn informasjon om matvalg gjennom spørreskjema før og etter forsøksperioden, men deltakerne hadde ingen retningslinjer eller kostholdsråd de skulle følge underveis.

Flere sunne valg
Etter 15 uker hadde 1859 personer gjennomført programmet og resultatet av studien viste en klar tendens til at deltakerne hadde fått sunnere matvaner. Etter å ha kommet i gang med treningsprogrammet var det flere som hadde kuttet ned på inntaket av snacks, brus og frityrstekt mat, mens inntaket av frukt, grønnsaker, fisk og nøtter hadde økt. Man så også at jo mer fysisk aktiv personen var, desto større forbedringer hadde man i matveien.  

 

Påvirker andre valg
Studien konkluderer med at treningsprogram motiverer unge voksne til å spise sunnere og enklere regulerer matinntaket. Forskerne mener det sannsynligvis er flere faktorer som bidrar til at fysisk aktivitet kan bidra til at du spiser sunnere. Regelmessig mosjon gir økt produksjon av “lykkehormonet” dopamin samt at trening kan øke nivået av appetittregulerende hormoner - noe som bidrar til at man føler seg mindre sulten og har mindre lyst på mye fet og kaloririk mat. I tillegg er det mange som opplever at det å mestre fysisk aktivitet og å se fremgang på trening bidrar til økt motivasjon til å gjøre det bra på andre områder - som for eksempel å ta gode valg på kostholdsfronten. 

 

Kilde: https://www.nature.com/articles/s41366-018-0299-3

 

 

Publisert: 01.08.2019 KL. 06:13
Av:
Silje Bjørnstad
Kategori: Helse

Har du lest disse?

Hvordan påvirker inntaket av NSAID preparater helsen?
Muskel og skjelettlidelser er en av de største årsakene til uføretrygd.
Holder du deg i fysisk aktiv og i noenlunde fysisk form, er sjansen bedre for at du også holder deg mentalt frisk og unn...
Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.