Nøkkelhullet er en valgfri merkeordning som har som mål å gjøre det lettere for forbruker å ta sunnere valg. Symbolet skal indikere at en matvare er et sunnere alternativ sammenliknet med tilsvarende produkter i samme kategori. Merkeordningen setter krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, mettet fett, salt og sukker. Nøkkelhullmerkede varer inneholder mindre fett, salt, sukker og mer fiber sammenlignet med matvarer innenfor samme gruppe. Nøkkelhullet er en frivillig merkeordning og her i Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som har ansvaret for ordningen.
Pizza med nøkkelhull
Det er mange meninger om merkeordningen og særlig Nøkkelhullsmerket Grandiosa vakte stor oppsikt for noen år. Det ble blant annet sagt det var villedende å ha Nøkkelhullsmerket på ferdigpizza for dette betyr ikke nødvendigvis at produktene er en sunn og næringsrik middag. Det Nøkkelhullet skal symbolisere er at det er et sunnere alternativ i sin kategori, altså ferdigpizzaer i denne sammenheng. Eller for å snu på det; det er et mindre usunt alternativ sammenlignet med tilsvarende produkter. Uansett så har tilliten til Nøkkelhullet økt siden 2014, ifølge Helsedirektoratet. Nylig ble det publisert en fersk forbrukerundersøkelse fra 2017 om Nøkkelhullet og kostrådene.
Dette viser undersøkelsen
I undersøkelsen svarer to av tre at Nøkkelhullet er en god merkeordning og at Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunt. 97 prosent kjenner til merkeordningen og 82 prosent svarer i undersøkelsen at Nøkkelhullet står for et sunnere valg sammenliknet med andre matvarer i samme kategori. Når det gjelder hvilke nøkkelhullsmerkede matvarer som kjøpes ofte er dette brød og knekkebrød. Kjøtt og kjøttprodukter kommer på en andreplass over populære Nøkkelhullsprodukter, mens frokostblandinger og grøt er på en tredjeplass. Dette er en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført i januar 2017 hvor 2001 intervjuer er utført på web.
Strengere krav og «trangere nøkkelhull»
Helsedirektoratet har de siste månedene vært aktuell med en filmserie basert på revidert nøkkelhullsforskrift som trådte i kraft 1. mars 2015. I de nye endringene er det enda strengere krav til innholdet av salt, mettet fett og tilsatt sukker og fullkorn i eksisterende nøkkelhullskategorier. «Brød i nøkkelhullet», «Pizza i nøkkelhullet» og «Pølse i nøkkelhullet» er kampanjefilmer du blant annet kan se på Helsedirektoratets kanal på YouTube.
Kilder: