En kan bygge opp fulle kundelister med PT-kunder på et hvert medie, men noen er mer velegnet enn de andre til å markedsføre seg selv. Disse plattformene fortjener egentlig en artikkel hver, men jeg vil at du allerede nå skal forsøke å ta de i bruk, lære deg hvordan de fungerer og etter hvert mestre dem.
Facebook er kongen når det gjelder markedsføring. Inget medie har like mange medlemmer. 2,2 millioner nordmenn er innom Facebook hver eneste dag og 3,2 millioner har profil. Her kan du lage din egen page for din bedrift hvor folk kan følge deg. Du kan også skreddersy reklamen slik at den treffer din avatar. Nei – ikke de blå romvesnene i filmen med samme navn. En avatar er den kunden du ønsker å nå ut til. Det er vanskelig å nå ut til alle. Derfor trenger du å vite hvem du er på jakt etter og hvordan man skal nå dem og snakke med dem. Det viktigste du kan gjøre for å nå ut til folk på Facebook-pagen din er å skrive innlegg av god kvalitet som du legger ut 3-5 kvelder i uka. Bruk bilder av god kvalitet sammen med postene du legger ut. Du må altså poste kvalitet – og det ofte. Sett av en time eller to en dag i uka til å planlegge innleggene dine for kommende uke. Her kan du faktisk bestemme akkurat hvilket klokkeslett og dato du vil at statusene skal postes. Dette gjør det hele mer effektivt. Da slipper du å sitte å jobbe på kveldstid også. Poster du mellom klokken 17-20 vil flest mulig se posten din sånn grovt sett. Innholdet spiller også en rolle for hvor mange som ser den og som kommenterer eller liker den.
Facebook gir deg også gode muligheter til å nå ut til mange mennesker gjennom sin reklame-plattform ”Ads Manager”. Her kan du treffe akkurat de kundene du vil gjennom muligheten til å velge alder, lokasjon, kjønn og interesser for de du ønsker å nå ut til. Her har du også noen alternativ som lar deg velge i mellom ulike metoder å markedsføre deg på for å optimalisere din reklame. Du kan blant annet bruke litt penger på å få flere til å se posten din, få flere likes på siden eller få mange mennesker til å like en video du ønsker at mange skal se. Eksperimenterer du litt med de ulike alternativene finner du fort ut hva som fungerer best for deg og din bedrift. Etter hvert vil du kunne nå ut til veldig mange mennesker uten å bruke for mange kroner på det og tjene penger.
Oppsummering:
- Post 3-5 ganger i uka
- Fokuser på kvalitet og god informasjon
- Bruk noen kroner på å teste ut Ads Manager
Instagram har ca. 1,5 millioner brukere i Norge. Her må du kommunisere gjennom bilder og sørge for at du fanger potensielle kunders oppmerksomhet. Om du ønsker å dominere på denne plattformen bør du vurdere å kjøpe deg et godt kamera. Iphone-4 er ikke den beste løsningen her. Bildene må altså være av god kvalitet og du bør poste innlegg 4-7 ganger i uka. Skriv også interessante og informative tekster sammen med bildene for å øke sjansene for likes og kommentarer. Bruk mye av de samme fargene og filterne for at det skal se proft og stilrent ut. På Instagram kan du også bruke hashtags. Dette er en # etterfulgt av et ord. Dette gjør innleggene dine søkbare og bør derfor brukes for å tiltrekke din avatar. Ønsker du å nå ut til mennesker som ønsker å gå ned i vekt kan det være lurt å bruke hastags som for eksempel:
- #vektnedgang
- #weightloss
- #trening
- #sunn
- #kosthold
Du kan selv også søke opp disse ordene. Liker du mange bilder med en av disse hashtaggene kan det hende at noen kanskje liker dine bilder tilbake, følger deg eller kanskje tilogmed ønsker å kjøpe en tjeneste av deg. Instagram lar deg dessverre ikke planlegge poster frem i tid, men du kan gjøre dette eksternt via siden www.instagram.me for eksempel.
Oppsummering:
- Post bilder av god kvalitet med interessante tekster
- Post 4-7 ganger i uka
- Vurder å anskaffe kamera
Twitter har ca. 1 million brukere i Norge. Plattformen egner seg blant annet for å følge siste nytt fra forskningen verden da mange forskere presenterer funnene sine her. I tillegg til å være en god plattform for faglig kunnskap kan man også bygge seg en følgerskare her og skape salg. Her er en god artikkel jeg fant som beskriver prosessen mot flere følgere og salg:
http://internetfitpro.com/get-twitter-followers-fitness-business/
Konklusjon
Uansett hvilke medier du bestemmer deg for å bli en råtass på er det viktig at du poster innlegg av god kvalitet – og det ganske regelmessig. Du må gi før du kan ta. Du kan også prøve å få tak i potensielle kunder e-post-adresser gjennom spørreskjema på disse plattformene. Har du kunders kontaktinfo vil en telefon eller en mail være mye mer personlig enn en reklame. Dette øker sjansene dine for å få til et salg. Ut i fra et eventuelt spørreskjema kan du foreslå en skreddersydd løsning for de snakker med.
Hvis du vil lære mer om å dominere på ulike sosiale media kan du melde deg inn i Facebook-gruppen vår ”PT Startup” der du helt gratis får regelmessige innlegg som hjelper deg å bygge din kundebase og tjene penger som personlig trener:
https://www.facebook.com/groups/990306644387167
Du bør også sjekke ut Akademiet for Personlig Trening sin samling som tar for seg hemmelighetene som sikrer din suksess som personlig trener. Samlingen er gratis og et must for deg som ønsker å dominere i jobben som PT:
http://www.afpt.no/?page=12&title=vare_studier&study=85