SOS: Standard Operating System
2 min

SOS: Standard Operating System

Dersom du skulle til sykehuset og gjennomgå kirurgi regner jeg med at du ville ønske å være trygg på at personalet har rutiner for å forsikre seg om at alt går som det skal. Kan dine kunder forvente det samme av deg?
Publisert: 06.01.2011

Det er en grunn til at piloter har en stanradrutine og sjekkliste de alltid gjennomgår før de skal ut og fly. Uansett hvor mange ganger de har gjort samme flyvning er den siste rutinesjekken alltid like viktig. Som personlig trener er det ytterst får som forholder seg til sin jobb på samme måte.
Vet kundene da hva de får eller er de villkårlig overlatt til trenerens humør, dagsform og kreativitet. Stakkars den som da får en trener i dårlig humør....

Det ER viktig å ha en standardrutine for hvordan man leverer sitt produkt. Som ranchisetager i McDonalds har man ganske klare retningslinjer å forholde seg til, noe som forikrer at en hamburger i New York smaker det samme som i Bangkok. Ett produkt, en leveringsmåte, en sikkerhet for at kundene vet hva de kjøper. Og, ikke minst en måte for treneren å vite om deres trening fungerer. Om man ikke har en standard måte å levere ting på, hvordan skal man da kunne eveluere om hva som fungerer?

Hvordan kan man da se på sin jobb som trener og lage sin egen Standard Operating System? Hva er du, hva leverer du og hva gjør at noen skal kjøpe av deg og ingen annen? Tross alt, dersom du ikke gjør noe annet enn noen annen, hvorfor skal noen kjøpe av deg?

- Intervju av kunden. Ved å gjøre et intervju av kunden kan man hente ut nødvendig informasjon som er grunnleggende for utformingen av programmet og rådene man gir.

- Testing. Utfør de testene du mener er nødvendige. Tips er bevegelsestester, styrketester, nødvendige helsetester som blodtrykk eller annet og eventuelt kondisjonstester.

- Utforming av treningsprogram. Lag en standardmal for dine programmer.

- Utførelsen. Har du standardmåter som øvelser utføres på eller tar du det litt "som det kommer". Om du gjør det siste, hvordan vet du da om de har blitt sterkere eller bedre siden sist.

- Treningsdagbok. Fører du treningsdagbok over de nødvendige elementene? Hvis ikke, start NÅ!

- Oppfølging. Har du faste tider og rutiner for oppfølging for hvordan klientene dine følges opp. Har du faste samtaler og evelueringer?

Poenget med dette er enkelt. Skill deg ut fra mengden. Bruk kunnskapen din for alt den er verdt og ikke bli "en i mengden". Gi kundene et argument til hvorfor de skal benytte akkurat deg som trener.

Publisert: 06.01.2011 KL. 02:17
Kategori: Trening
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til vår personvernpolicy.