Pre-exhaust eller ikke?

Forskere tittet på effekten av å benytte en isolasjonsøvelse før en baseøvelse.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Forskere titte på to ulike protokoller for å se på eventuelle forskjeller i kraftutvikling.
DEn første protokollen var en flyes øvelse umiddelbart før benkpress (P1) og den andre var bare benkpress (P1). Alle øvelser ble utført som 10RM.

Det viste seg at det ikke var signifikante forskjeller foruten en nedsatt evne til kontroll i P1, noe som kan medføre større risk for feilaktig utførelse. I tillegg var også hastigheten ved P1 lavere, noe som kan bidra til å bekrefte at pre-exhaust metoden ikke er optimal for maksimal styrke og akselerasjon.

Referanse:

Brennecke, A, Guimarães, TM, Leone, R, Cadarci, M, Mochizuki, L, Simão, R, Amadio, AC, and Serrão, J. Neuromuscular activity during bench press exercise performed with and without the preexhaustion method. J Strength Cond Res 23(7): 1933-1940, 2009

Publisert: 31.10.2009 KL. 10:26
Kategori: Trening

Har du lest disse?

Hvordan ser man på styrketrening for barn og unge? Her finner du en artikkel som sammenfatter dagens oppfatninger. Arti...
En ny forskningsrapport forsøkte å kartlegge restitusjonstid for ulike muskelgrupper. Forsøket ble delt inn i underkrop...
Ved å benytte nakkeestrekkere øker styrke i benkpress.
Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.