Muscleups for eksplosiv overkroppsstyrke

Egenvektstrening kan være svært krevende og ikke minst imponerende!
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Egenvektstrening er i vinden. Stadig flere ønsker å trene med egen kroppsvekt. Men hva handler egenvektstrening egentlig om? Kroppsvekttrening er så mye mer enn bare plankevarianter, chins/pullups og dips. Det finnes en hel haug av ulike øvelser fra enkle til avanserte varianter. I denne artikkelen skal vi se på øvelsen muscleup. En øvelsen som krever styrke, eksplosivitet og presisjon.

Les om egenvektstrening og tufteparken

Muscleups handler om å forflytte kroppen fra hengede posisjon(enten i en stang eller i turnringer) til over objektet armene holdes fast i. For å klare dette kreves det rask utførelse og stor styrke. Normalt sett bør du klare omtrent 10 chins før du har mulighet til å kunne klare en muscleup.

Bevegelsen
Første del skjer ved å gripe ringene med et såkalt "false grip" som du ser på bildet under. Et vanlig grep kan også benyttes, men da kreves det ytterligere fart og styrke for å komme opp. 

Når grepet er på plass drar du deg raskt opp med ringene til siden ved brystet. I det du kommer i denne posisjonen blir det en veldig rask overgang fra chins til dips gjennom at du "kaster" deg frem. Akkurat denne overgangen kan være vanskelig å få tak på med tung belastning når du ikke er vant til bevegelsen. Derfor kan det være smart å starte med en progresjon som vist under. Her kan du øve på overgangen fra en omvendt roing som er enklere.


Øvelsen er selvsagt imponerende, men hadde du spurt en turner i toppklasse om han kunne gjøre en muscleup er sannsynligheten stor for at han/hun ikke hadde visst hva det er. Årsaken er at muscleups bare er det første steget en turner gjør før andre øvelser utføres. Det er så enkelt som å gå i trappen for oss vanlig dødelige.

Forelesere i AFPT, Einar Svindland og meg selv er like sterke i øvelsen. Her demonstrerer vi én repetisjon med 30 kg ekstra vekt i beltet.







Lykke til i veien mot din første eller tiende muscleup!


Obs:
AFPT har som eneste aktør i Norge nå satt opp en fagsamling i Calisthenics/egenvektstrening for personlige trenere der du vil få lære mer om denne treningsformen. Du lærer å mestre enkle til avanserte øvelser med din egen kroppsvekt. Meld deg på her

 

 

Publisert: 09.04.2013 KL. 11:00
Kategori: Trening

Har du lest disse?

Hvordan ser man på styrketrening for barn og unge? Her finner du en artikkel som sammenfatter dagens oppfatninger. Arti...
En ny forskningsrapport forsøkte å kartlegge restitusjonstid for ulike muskelgrupper. Forsøket ble delt inn i underkrop...
Ved å benytte nakkeestrekkere øker styrke i benkpress.
Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.