Less is more

Noen ganger er mindre lik bedre
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Undertegnede møter stadig fler som trener svært store mengder. 10-20 timer i uken med styrketrening. 

Mer kan være bedre
Trening syv dager i uken og to økter om dagen kan fungere, men da må det være en bevisst tanke og plan bak hvorfor en slik mengde trening skal gjennomføres ukentlig og i tillegg må denne planen være sydd sammen slik at det kan produsere resultater. 

Noen får det til meget bra- ta norske styrkeløftere som eksempel. De fleste av de som er  på høyeste nivå følger Dietmar sine programmer. Det innebærer ofte mengdetreningsprogrammer som innebærer mange timer investert i trening hver uke(riktignok er styrkeløftere ikke kjent for å ta korte pauser mellom serier, men det totale arbeidet er likevel meget stort). Hvorfor tåler de det? Mest av alt fordi programmene er periodisert smart. De løfter "lett" belastning ifht kroppsvekt, med andre ord ikke maksimal belastning hver økt. 

Dersom du ikke ser at det kan bli vanskelig over tid å løfte med meget høy intensitet hver dag, flere ganger om dagen vil du får eller siden ryke på en aldri så liten smell. Det kan virke som det er en slags trend blant aktive mosjonister at man ikke bare skal trene, men trene i svært store mengder. To økter hver dag, 5-7 dager i uken med bånn gass hver gang knekker deg til slutt.

Å trene like store mengder som toppidrettsutøvere uten å ha i nærheten av samme mulighet til å restituere deg, unngå stress, spise nok og bra nok mat er ikke smart.

Mer trening vil stort sett alltid være bedre under forutsetning om at man får restituert seg, men ikke lev med tanken om at alltid mer trening er lik bedre resultater når du har en fulltidsjobb/studier, barn/familie/kjæreste å ta vare på ved siden av.

Noen ganger er det slik at....

Less is more!

Publisert: 29.03.2013 KL. 10:03
Kategori: Trening

Har du lest disse?

Hvordan ser man på styrketrening for barn og unge? Her finner du en artikkel som sammenfatter dagens oppfatninger. Arti...
En ny forskningsrapport forsøkte å kartlegge restitusjonstid for ulike muskelgrupper. Forsøket ble delt inn i underkrop...
Ved å benytte nakkeestrekkere øker styrke i benkpress.
Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.