Stort behov for treningstilbud for eldre

Eldre kan med regelmessig trening opprettholde god funksjon og mobilitet, og særlig styrketrening er positivt for å bremse muskeltap og andre aldersrelaterte forandringer.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

De siste årene har det blitt stadig mer fokus på eldre og styrketrening, og viktigheten av dette. Etter hvert som man blir eldre reduseres kroppens muskelmasse og man får også nedsatt muskelstyrke. Med regelmessig trening kan man opprettholde god funksjon og mobilitet, og særlig styrketrening er positivt for å bremse muskeltap og andre aldersrelaterte forandringer. 

 

Flere eldre trener styrke

Nedsatt muskelstyrke kan gjøre det vanskeligere å gjennomføre hverdagslige gjøremål og mange opplever synkende livskvalitet. Økt styrke og et sterkt skjelett er viktig for å forebygge beinskjørhet samt minske risikoen for fall og brudd. Forskning viser at eldre har meget god effekt av regelmessig og systematisk styrketrening, og det er aldri for sent å begynne.

Tall viser at siden begynnelsen av 2000-tallet har eldre som trener én eller flere ganger i uken, økt fra 55 til 76 prosent. Når det gjelder styrketrening har tallene økt fra 3 prosent i 2001 til 24 prosent i 2019. Med større fokus på eldre og styrkeøvelser ser man også økende interesse for denne type trening, ifølge Norsk Helseinformatikk. Det beste forebyggende tiltaket mot fall er fysisk aktivitet og trening, men det er altfor få i risikogruppen som deltar på slike aktiviteter. Her kan personlige trenere og treningssentre bidra med spesialtilpassede gruppetimer.

 

Kvalitetssikring

I 2015 kom det en Stortingsmelding om folkehelse hvor det blant annet ble spurt om treningssentre kunne være en aktør for fallforebyggende trening hos eldre. Helsedirektoratet kontaktet Virke Trening og NTNU. Virke fikk ansvar for å finne aktuelle treningssentre til prosjektet, mens NTNU var ansvarlige for det faglige opplegget.

Fire treningssentre ble inkludert i prosjektet: 3T-treningssenter på Rosten, 3T på Leangen i Trondheim, Magnat Center i Oslo, og Condis Lørenskog. Fjellheim Opland ledet prosjektet på 3T-Rosten og 3T-Leangen. Responsen var over all forventning og fra 2017 til våren 2018 var totalt 195 deltakere med på prosjektet. Rekrutteringen skjedde via plakater på butikker i nærmiljøet, notiser i lokalavisen, og ikke minst via Facebook. Konklusjonen av prosjektet er at treningssentre absolutt kan være en viktig ressurs for seniortrening, men at det må være verktøy på plass som kan kvalitetssikre treningsopplegget.

Det blir stadig flere eldre her til lands og det er også et økt behov for kompetente instruktører og personlige trenere som kan bidra til tilrettelagt fysisk aktivitet for denne gruppen. I tillegg vil også fysioterapeuter, naprapater, sykepleiere, leger og lignende være viktige for å kunne bidra med tilrettelagt treningsveiledning og øvelser.

 

Eget PT-studie for deg med helsefaglig bakgrunn

AFPT anbefaler studiet Personlig trening for helsefag for deg som  har bachelor/grunnutdanning innen helse eller sosialfag, og som ønsker å videreutvikle sin kompetanse for å møte pasienter, klienter og kunder med spisset kompetanse innen trening og helse. I tillegg møter vi en eldrebølge med behov for kompetanse innen funksjon og trening, for å oppnå mest mulig selvstendighet og livskvalitet. Gjennom 13 år i markedet har AFPT opplevd at mange med eksisterende kunnskap innen helsefag har søkt seg til våre utdannelser for å skaffe seg kunnskapen som Personlig trener. Dette har de gjort for å kunne ha en bredere kompetanse og treffe en større målgruppe.
 

Publisert: 25.02.2020 KL. 12:56
Av:
Silje Bjørnstad
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.