Godt innhold
Jeg mener at godt innhold og nyttig kunnskap du deler med kundene dine aldri går av moten. Dette er noe du bør fokusere på hele året. Sett av en gitt tid hver uke til å planlegge Facebook-innlegg fremover i tid. Et innlegg med reklame er fort gjort å bla seg forbi. Interessante tema stopper man gjerne opp en ekstra gang for. Selv etterstreber jeg å publisere innlegg ofte. En Facebook-post hver dag det siste halvåret ser ut til å ha økt likes, kommentarer og kundemasse, men det er vanskelig å si om annenhver dag har fungert like godt. Det viktigste er at du kommer med god informasjon – ofte. Ikke vær tilbakeholden med kunnskapen din. Du må jo bevise for følgerne dine at du faktisk kan noe.
Tjenester i ulike prisklasser
Om du tilbyr tjenester i ulike prisklasser segmenterer du både etter behov og økonomi. Et eksempel kan være ferdigprogram/gruppetime som et rimelig produkt, nettbasert personlig trening som et tilbud i mellomsjiktet og tradisjonelle PT-timer som et luksus-produkt. Du behøver ikke å ha mange ulike tilbud, men ett eller to i hver klasse du satser hardt på.
Si i fra at du eksisterer
Det gjør du i høyeste grad når du publiserer godt innhold ofte, men om du betaler noen kroner kan du nå ut til flere gjennom betalt reklame i Facebook. Her kan du nå akkurat de menneskene du ønsker å nå. Her kan du bestemme hvilken alder, interesser, kjønn og bosted blant annet hos de potensielle kundene du ønsker å treffe har. Desember er jo en strategisk måned å markere seg på da januar er rett rundt hjørnet. Du konkurrer da kanskje med mange andre som ønsker å fortelle at de tilbyr personlig trening. Da er det jo kanskje fint å skille seg ut. Du kan selvsagt sette opp en reklame hvor man kan melde sin interesse for timer eller annet – da fortrinnsvis gjennom et skjema, men hvorfor ikke pøse ut ekstra mye god informasjon om det du tror potensielle kunder ønsker å lære mer om. Om du kan overbevise folk om at du har kunnskapen som skal til for å hjelpe dem og de tror dere blir en god match vil de komme til deg når de er klare for personlig trener. Det hjelper sjelden å mase. Innimellom kanskje, men de fleste vil ta et overveid valg når det kommer til en så stor økonomisk investering som det PT er for de fleste.
Hold Facebook-Live-sendinger eller Instagram-Live-sendinger hvor du forteller om vektnedgang, muskelbygging eller økninger i styrke. Hold det så kort som mulig. 10-20 min er mer enn nok for de fleste. For å ta de interesserte ett steg videre i salgs-trakten din kan du sende dem til et skjema de kan fylle ut for å motta et gratis produkt eller tjeneste for eksempel. Derfra kan du jo ringe de, sende sms eller mail og høre om PT er noe de har vurdert å begynne med. Husk også at regelverket har blitt ganske strengt ift. Innsamling og lagring av personopplysninger, så informer om hva du skal bruke opplysningene til og hvor lenge de lagres. Du kan også bruke tjenester som Webinarjam, hvor man kan holde live-sendinger med ulike funksjoner, om du tenker å kjøre live-sendinger ofte.
Du kan jo også arrangere korte foredrag for medlemmene ved senteret du jobber ved eller folk i bygda hvor du forteller om interessante emner hvorpå du sender dem en oppfølgings-melding i etterkant om hva de synes om foredraget og du kan prøve deg på et salg hvis de virker interesserte i personlig trening.
Du kan også stille deg på det lokale kjøpesenteret hvor du avholder en konkurranse blant de som skriver seg opp som deltakere. Igjen, husk personvern. Send ut en melding med hvem som vant i etterkant og om de likevel vil vurdere personlig trening til et ekstra godt tilbud.
Vis hvor dyktig og kunnskapsrik du er. Da vil folk komme til deg når de er klare for PT.
Oppsummering:
- Tilby ulike tjenester
- Vis deg frem så ofte du kan – over alt.
- Gi bort mye kunnskap gratis
- Velg en plattform du er god på, enten det er Facebook, Instagram eller inreal-life.