Jeg har tidligere vært en av flere som har oppfordret til å ”kaste ut badevekta”, men kaster man da kanskje babyen ut med badevannet, som de sier? I denne artikkelen skal jeg ta for meg forskningen på det å veie seg og hva den sier om hyppighet og effektivitet.
Badevekta er en nogenlunde usikker målemetode i det korte løp da den påvirkes av mange faktorer som for eksempel hvor stort volum mat du spiste dagen før, hvor mye du har drukket, saltinntak, hvor mye vann man har i kroppen osv. Derfor kan det være greit å bruke flere målemetoder som å sjekke omkretsen av ulike kroppsdeler, at klærne blir løsere og bilder.
Det er imidlertid mange som knytter sterke følelser til det vekta sier. Bør de veie seg like ofte som de som ikke gir badevektens tall like stor mening? Bør de veie seg i det hele tatt?
En studie fra 2015 konkluderer med at ” Weighing everyday led to greater adoption of weight control behaviors and produced greater weight loss compared to weighing most days of the week. This further indicates daily weighing as an effective weight loss tool.
”. (1). De gikk ned mer i vekt enn de som ikke veide seg hver dag.
En kritisk gjennomgang av litteraturen fra 2014 av Pacanowski og kolleger (2) mener at selv om hyppig veiing kan være en effektiv strategi, men at man bør være forsiktig med mulige negative effekter det kan ha på mennesker som kan være utsatt for spiseforstyrrelser eller som har et anstrengt forhold til mat. Daglige veiinger kan altså ha meget positive effekter for noen både med tanke på vektnedgang og vektkontroll, men kan ha svært negative utfall hos noen.
Det samme gjelder for ungdommer i følge en studie fra 2016: Dette kan være et godt verktøy for mange, men også utgjøre en stor risiko for de som er utsatt for depresjon og spiseforstyrrelser (3).
En samlestudie som tok for seg de psykologiske implikasjonene av å veie seg selv (4) konkluderer slik:
” For the most part, self-weighing was not associated with adverse psychological outcomes, but there was a small-sized, negative association between self-weighing and psychological functioning. The findings also support previous reviews in showing that self-weighing has a different effect on psychological outcomes among some individuals and in some situations. In particular, our findings suggest that self-weighing is more likely to be associated with negative psychological outcomes among younger samples, normal weight participants, those who have lost less weight, are self-weighing for a short, relative to a long, period of time and when self-weighing is not delivered as part of an intervention.”
Konklusjon
Det kan se ut som svaret nok en gang ikke er helt svart/hvitt. Hyppig og daglig veiing kan være et nyttig verktøy for mange som ønsker å gå ned i vekt og/eller forhindre vektoppgang igjen. Likevel bør man være forsiktig. Individer som har et anstrengt forhold til mat, har spiseforstyrrelser og/eller knytter sterke følelser til tallet på vekta bør kanskje skånes for å veie seg i det hele tatt. Det finnes mange andre parametere som kan brukes for å måle fremgang. Personer som jobber med å hjelpe andre ned i vekt bør kanskje tilpasse rådene for veiing/måling etter hvilke individer de har som kunder og forhøre seg godt om tidligere erfaringer kundene har gjort seg i forhold til vektnedgang.
Referanser
- Steinberg DM, Bennett GG, Askew S, Tate DF. Weighing every day matters: daily weighing improves weight loss and adoption of weight control behaviors. J Acad Nutr Diet. 2015;115(4):511–518. doi:10.1016/j.jand.2014.12.011
- Pacanowski CR, Bertz FC, Levitsky DA. Daily Self-Weighing to Control Body Weight in Adults: A Critical Review of the Literature. Sage Open. 2014;4(4):1–16. doi:10.1177/2158244014556992
- LaRose JG, Lanoye A, Tate DF, Wing RR. Frequency of self-weighing and weight loss outcomes within a brief lifestyle intervention targeting emerging adults. Obes Sci Pract. 2016;2(1):88–92. doi:10.1002/osp4.24
- Benn Y, Webb TL, Chang BP, Harkin B. What is the psychological impact of self-weighing? A meta-analysis. Health Psychol Rev. 2016;10(2):187–203. doi:10.1080/17437199.2016.1138871