I vår jobb som trenere strever vi etter å finne løsninger som gjør at våre kunder lykkes bedre. Vi prøver og tester metoder og overfører det til våre kunder med mer eller mindre hell. Ofte så er metodene vi prøver noe vi har prøvd på oss selv og fått til. Betyr det at våre metoder alltid er overførbare til våre kunder?
Vi som er i treningsbransjen er en sub-kultur av helsekulturen. Med vår kultur mener jeg det som foregår inne på treningssenter eller tilknyttet styrke og kondisjonstrening. Vår kultur er kjennetegnet av at vi har stor frihet til å styre arbeidstid, kunder, arbeidsmengde og andre ting som kjennetegnes av et yrke der vi som individer har stor mulighet til å påvirke arbeidsforholdene. Utfordringene kommer når vår kultur møter kundens kultur.
Der vår kultur har naturlige innslag av ”spise-, trenings- og sovetider” er kundens kultur og liv ofte kjennetegnet av mer faste rutiner uten den samme fleksibiliteten til å tilpasse sin hverdag til sin helse.
Dette medfører ofte utfordringer. For mange av oss er det å spise 5-6 ganger om dagen en selvfølge, vi sjonglerer bare kunder og oppdrag rundt dette. For kunden med fast jobb, reisetid, familie og andre forpliktelser er det ikke like enkelt. Ikke alle sjefer synes det er i orden at den ansatte spiser 3 ganger i løpet av arbeidstiden. I tillegg så er vår ”matboks” (les: container) som er full av tunfisk og ris ikke like velkommen på andre arbeidsplasser.
Arbeidstagere som reiser i jobben har heller ikke den samme muligheten. Omreisende selgere sliter litt mer enn oss i å ha med seg riktig mat og spise til riktig tid enn oss som bærer rundt på matbagen dagen lang. En av de største utfordringene er når vi ikke forstår kundens hverdag og kan sette seg inn i den. Det er tross alt vår oppgave å tilpasse et opplegg til vår kunde, på vedkommendes personlige nivå (herav termen personlig trening) og ikke forvente at de skal tilpasse seg for at de skal kunne gjøre som vi vil.
Med alle fleksibilitet som egentlig i dag kan benyttes i forhold til ernæring og helse burde det være en enkel sak å kunne tilpasse til din kunde på en måte som han eller hun faktisk kan leve med.
Hvilke utfordringer har du støtt på med dine kunder og hvordan har du løst utfordringen?