I dag baserer vi det meste av vår kunnskap på forskning, eller rettere sagt det vi kaller forskning. Mye av utfordringene er at vi ikke er kritiske nok i hvordan vi leser studier og dermed ofte ender opp med feil konklusjoner. Jeg skal gi noen eksempler på ting som er plukket ut av sammenheng som kanskje gir deg et spark i baken og gjør deg litt mer kritisk til det du leser. Før du tror at jeg peker nese til alle andre så er jeg like skyldig selv. La oss derfor se på noen av de tingene vi gjør "feil":
Vi ser ikke på utgangspunktet
Et eksempel er studier som er gjort på stretching. Noen studier tar for seg eksempelvis fotballspillere og andre tar for seg dansere. En av gruppene er fleksibel nok og den andre er ikke fleksibel nok. Selvsagt vil den gruppen som ikke er fleksibel nok ha større sannsynlighet for å oppnå positive resultater enn den gruppen som allerede er fleksibel nok og som ikke behøver mer fleksibilitet.
Konklusjon: Les studiet og se på HVEM som er i studiet og deres utgangspunkt.
Vi ser ikke på om gruppen er trent eller utrent
Innen styrketrening utføres mye av forskningen på utrente individer. Alle dere vet at å skape resultater på nybegynnerer er en enkel sak og bare fordi positive resultater kan oppnås med ulike metoder på denne gruppen betyr ikke det at det fungerer for de som er trent. Om du jobber med trente mennesker er det lite interessant hva utrente mennesker reagerer positivt på.
Konklusjon: Se på individenes nivå i forhold til hva du vil ha svar på.
Vi leser ikke NOK studier på samme felt
Det er utallige studier med samme tema som utgangspunkt. Noen studier sier en ting og andre sier det motsatte. Om du bare leser ett fåtall studier er sannsynligheten stor for at du ikke får den fulle og hele sannhet. Om du i tillegg kanskje bare kommer over ett studie så er selvsagt det for deg den eneste sannheten. Hva da om det finnes 100 andre som sier det motsatte?
Konklusjon: Les mange studier og hold deg oppdatert. Som vår leder i Sverige, Anki Sundin, sier: "den som har den største ICA posen med studier som bygger opp under sin konklusjon vinner".
Vi stiller ikke med et åpent sinn
Vi har alle en tendens til å ha forutinntatte meninger i forhold til alt fra mennesker til studier. Om du allerede har positiv innstillling til en viss metode vil du sannsynligvis være mer tilbøyelig til å tro på den som mener det samme som deg.
Konklusjon: Se på sinnet som en fallskjerm, den fungerer best når den er åpen. Vær åpen for at dine meninger kanskje er feil. Verden går videre. Det var en gang da alle de som trodde at jorden var flat måtte innse at de hadde tatt feil.
"Ikke gi meg fakta, gi meg sannheten. Fakta forandres alltid"
- Aldous Huxley
Vi ser ikke på finansieringen
De fleste studier koster penger. Så lenge studiet er finansiert av en part som har positive fordeler av å finne et visst resultat øker sjansen for at dette resultatet er konklusjonen.
Konklusjon: "Money talks". Vær kritisk i forhold til hvem som finansierer studiet.
Vi leser ikke nye studier
Mange studier det i dag refereres til er eldgamle. Verden går heldigvis videre og om vi ikke følger med ville vår jord også vært flat.
Konklusjon: Sett av tid og energi til å følge med på nye studier og konklusjoner. Det kan jo være at vi har lært noe nytt og gamle konklusjoner var feil.
Vi tror vi kan alt
En av fordelene med å bli eldre er at man blir klokere. Det betyr ikke nødvendigvis mer intelligent, men man har gjort så mange feil, vært så lite ydmyk og bommet så mange ganger at man har lært seg å ikke være like bastant som før. Jo mer vi lærer jo mindre kan vi og etterhvert som kunnskapen øker er den delen vi kan mindre og mindre av det totale bildet.
Konklusjon: Innse at du har mye mer å lære og at du aldri vil bli utlært. J mer du lærer, jo flinkere er du sammenlignet med de som ikke lærer nytt, men det betyr ikke nødvendigvis at du kan alt og ikke har mer å lære.
Vi stoler ikke på oss selv, erfaring eller magefølelsen
Charles Poliquin fortalte for noen årsiden en historie om at han begynte å bruke Cluster-training på 80-tallet. Over 20 år etter kom forskningen som beviste at metoden var utrolig effektiv. Om han hadde ventet til forskningen kom med å begynne å bruke det ville han aldri blitt så dyktig som han var.
Konklusjon: Lær å stole på både deg selv, din erfaring og magefølelsen. Det kan være lenge til noen er interessert i å forske og bekrefte det du tror på i dag.
Forhåpentligvis kan dettte gjøre deg litt bedre i stand til å lese studier og plukke ut det essensielle av studiene som du faktisk får bruk for.
En utfordring til slutt
Vi i AFPT ønsker at du skal bli best mulig. Om du lykkes har vi oppnådd vår målsetning. Derfor skal du få en oppgave av meg. De fleste PTer i dag benytter intervaller som metode fordi det fungerer så utrolig mye bedre enn kontinuerlig trening (det vi kjenner som LSD: Long Slow Distance, ikke dopet). Her er en av studiene som skapte denne bølgen. Les og kommenter på våre Facebook sider hva du drar av konklusjoner.