Denne artikkelen skal ta for seg, steg for steg, hva du bør gjøre de neste 12 ukene for å fylle dine timelister som PT. Denne oppskriften er benyttet gjentatte ganger for å fylle opp timelistene til nye personlige trenere og oppskriften har enda til gode å ikke føre til fulle lister. Forutsetningen er selvsagt at du følger oppskriften. Om du gjør egne ting så ikke kom i ettertid og si at det ikke virket.
Klar? La oss begynne.
Medlemmer
Forutsetningene er at du har tilgang til en kundemasse med minimum 200 medlemmer pr ønskede aktive fulltids PT. Denne mengden sikrer at du har tilgang til en stor nok kundemasse. Eksempelvis betyr det at et senter med 1000 medlemmer har plass til minimum 5 heltids PTer i sitt system.
Tid
Det gjør seg ikke selv og i begynnelsen krever det at du har tid tilgjengelig. Du må i en periode prioritere å få kunder ved å være tilgjengelig så mye som mulig og i hvertfall i senterets "prime-time", vanligvis mellom 7-9 om morgenen og 16-22 på kveldstid.
Arbeidsoppgaver
Følgende arbeidsoppgaver ligger i planen:
-Informasjon til alle ansatte om hvem du er, hva du er bra på og hvorfor kunder skal velge deg. Dette kan du gjøre i enkel skriftlig form eller ved å innkalle til et kort møte når det er personalsamling. I verste tilfelle kaller du inn ansatte og så spanderer du en matbit mens du forteller de hvorfor du er en bra PT.
- Gulvtid. Der du er tilgjengelig for kunder i alle målgrupper. Dette inkluderer bare tiden du er tilgjengelig for kunder og ikke tiden der du henger bak resepsjonen, prater med kollegaer eller sitter på pauserommet.
-Snakk med kunder. Minimum 5 nye kunder bør kontaktes hver dag. Gulvtiden er en perfekt tid å komme i kontakt med kunder på. Salg er ren matematikk. Jo flere kontakter, jo flere potensielle salg. Finn ut hvorfor de trener og fortell hva du kan hjelpe de med. Ikke se på dette som salg, men at du bidrar til å løse deres problem.
- Gratis PT med ansatte. Den beste markedsføringen er å vise at du faktisk er aktiv. Resepsjonister og gruppeinstruktører er dine beste salgskanaler og minimum 2 timer bør du sette av hver uke til gratistimer med ansatte slik at de kan snakke om hvor flink du er til sine kunder. Enda bedre; en time hver dag.
- Informasjon i gruppetimer. På slutten av hver time, når kundene er smilende og slitne må du dukke opp og låne det siste minuttet av instruktøren og informere om at du er tilgjengelig både til trening og til å svare på spørsmål.
- Informasjonsmøter. Du bør regelmessig og minst en gang pr uke stå på stand der du forteller om hva du kan gjøre for kunder og i tillegg setter av noen gratis PT timer til "førstemann til mølla". Eksempelvis 4 x 30 minutter hver mandag. Dette gjør du helt til du har fulle lister.
- Free PT. Dersom ditt senter har gratis PT timer for nye medlemmer bør du være den første som står på pletten til å ta disse. En dyktig PT selger på 6-7 av 10 timer og dersom du har 20 slike bør du kunne skaffe deg 10 kunder og da har du med en gang en god start.
-Tren selv. Vær flink på å være synlig og vær profesjonell når du trener. Vis at du er profesjonell og både rydder etter deg, trener korrekt og lever som du lærer. Det er mye enklere for andre å kontakte deg når du også trener. Husk at dette da ikke gjøres med musikk i ørene og på en måte der du virker utilnærmelig. Noen ganger kan det være smart å bare ta en symbolsk treningsøkt for å komme i kontakt med andre. I tillegg kan det være smart å gjøre dette i helgene da andre PT er har fri.
Slik som dette kan en uke se ut:
Aktivitet | Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag | Søndag |
Møte ansatte | Ved oppstart | ||||||
Gulvtid (t) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
PT Ansatte | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Info gruppetime (hver dag) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Infomøte (hver mandag) | 2 | ||||||
Free PT | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Tren selv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Snakk med kunder/antall |
Her har du en enkel oppskrift på hvordan du kan lykkes som Personlig Trener.
Hvor mye du ønsker å tjene er helt opp til deg.