Ingenting er så kjedelig som når du har brukt mye tid på å skrive en god og innholdsrik status på Facebook-siden din om et tema som betyr mye for deg. Etter 5 timer har du 4 likes. Så ble det ikke en viral Facebook-status denne gangen heller. I denne artikkelen skal vi ta en titt på hva du må gjøre for å få en stor rekkevidde med det du skriver og bli sett av så mange potensielle kunder som mulig.
Jeg går ut i fra at du har en Facebook-page for PT-bussinessen din. Hvis ikke er det på tide å lage en nå. Med over 2,2 millioner medlemmer innom fra Norge hver eneste dag er dette plattformen med størst potensiale for å få nye PT-kunder. Fra Facebook-pagen din kan du bruke Facebooks innebygde reklame-plattform som heter Ads Manager. Den lar deg skreddersy reklame for din avatar (den idéelle kunden for deg) din. Dette koster selvsagt penger, men en trenger ikke bruke mye for å nå ut til svært mange. Her kan man betale for en reklame i ny og ned, men den beste reklamen er det du skriver på siden din.
Det er primært 3 faktorer som leder til at innleggene du skriver på pagen din får en stor organisk rekkevidde. Organisk rekkevidde vil si hvor mange som ser innlegget ditt uten at du har betalt for det. De 3 faktorene er:
- Humor
- Fornuft
- Følelser
Forsøk å inkludere flere av disse i det meste av det du skriver på siden din. Dette vil føre til et stort engasjement i form av likes, kommentarer og delinger. Dette igjen fører til at flere ser deg og det gir deg gjerne også flere følgere på siden din. Et lurt tips kan være å feste et innlegg om et av dine tilbud øverst på siden din. Dette gjør du ved å trykke øverst til høyre på innlegget og klikker ”pin to top”. De som er innom siden din vil se at du har et tilbud når de er innom siden din og er mottakelige for å kjøpe av deg om de finner tilbudet godt. Alternativt kan du også feste et innlegg med en konkurranse hvor man oppgir kontaktinformasjonen sin på toppen. Har du potensielle kunders kontaktinfo (også kalt leads) har du mye større forutsetninger for å få et salg. Legg dem gjerne til i nyhetsbrevet ditt (Hvis du ikke har nyhetsbrev er det på tide å få det nå).
For å ta et konkret eksempel på hvordan man kan bruke fornuft og følelser i et Facebook-innlegg:
i denne videoen tok jeg opp temaet ”Kroppsvekt” og hvorfor kroppsvekten ikke alltid er en god indikator på hva som skjer med kroppen din. Som du ser på bildet ble det sett av nesten 24 tusen mennesker uten at jeg behøvde å betale for det. Siden jeg likevel regnet med å få stor rekkevidde på denne betalte jeg også 300,- for at flere skulle se det. For de trehundre kronene fikk jeg over 31 tusen flere som så den. Jeg nådde altså ut til 55 tusen mennesker og hele 21 tusen så videoen. I tillegg fikk jeg rundt 30 kommentarer, 115 likes og 120 nye følgere på siden. I denne perioden var det også mer etterspørsel etter mine tjenester og en kan nok tildele dette innlegget noe av æren for dette. I denne videoen var det lite humor, men mye fornuft og det er sterke følelser knyttet til kroppsvekta.
Konklusjon
- Bruk humor, fornuft og følelser i innleggene på Facebook-siden din.
- Hvis du skriver et innlegg du forventer får mye engasjement kan du betale noen hundre kroner for at enda flere skal se deg.
- Større rekkevidde = flere potensielle kunder ser deg.
- Få tak i potensielle kunders kontaktinfo. Da er du halvveis i mål allerede.
Hvis du vil lære mer om hvordan du når ut til flere kunder kan du besøke Facebook-siden PT-Startup:
https://www.facebook.com/groups/990306644387167/
Jeg vil også anbefale deg å bli med på Akademiet for Personlig Trening sin temadag ”Hemmelighetene som sikrer din suksess som personlig trener”. Her vil du få mange gode verktøy for å lykkes. Påmelding finner du her: