Emnebeskrivelse fordypningsoppgave PT3
Emnensvarlig: Del 1: Markus Haugen. Del 2: Stian Larsen
Forkunnskap
Ha gjennomført studier tilsvarende 100 AFPT-poeng I tillegg er det obligatorisk å ha gjennomført personlig trener-utdannelse hos AFPT eller annen utdanningsinstitusjon som er godkjent. Les mer her: AFPT PT3 årig - Akademiet For Personlig Trening
Emnebeskrivelse del 1
Emnet PT3 er delt i to deler. Del 1 gir en grunnleggende opplæring i hvordan den vitenskapelige metoden fungerer via pensum på internett. I første del redegjøres det hva en PT trenger å forstå om statistikk og hvordan man kan innhente og vurdere informasjon fra ulike forskningsressurser. Del 1 avsluttes med en multippel choice-eksamen på internett. Bestått multippel choice-eksamen er obligatorisk før oppstart av del 2.
Læringsutbyttebeskrivelser etter gjennomført del 1:
Studenten skal:
Kunnskap
- Ha grunnleggende forståelse for vitenskap og hvordan vitenskapen henger sammen med erfaringer.
- Ha grunnleggende forståelse for evidenspyramiden og ulike studiedesign.
- Ha grunnleggende forståelse for begreper som validitet, korrelasjon, og kausalitet.
Ferdigheter
- Kunne søke opp forskningsartikler med avanserte søkemetoder via ulike søkemotorer og sortere disse med verktøy som eksempelvis Mendeley.
Emnebeskrivelse del 2
Del to av emnet består av arbeid med en fordypningsoppgave i form av en systematisk litteraturstudie, som skal være rettet mot emner som relaterer seg til jobben som personlig trener. Del 1 må være gjennomført og multiple choice-eksamen bestått før del 2 blir påbegynt.
Litteraturstudien vil være en fordypningsoppgave hvor studenten skal gjøre et avgrenset litteratursøk for originale fagfellevurderte forskningsstudier som er kvantitative på temaet studenten har valgt.
Læringsutbyttebeskrivelser etter gjennomført del 2:
Studenten skal:
Kunnskap
- Ha grunnleggende kunnskap og oversikt over valgt tema på litteraturoppgave.
- Kunnskap om hva uavhengig og avhengig variabel i en forskningsstudie er.
Ferdigheter
- Ha grunnleggende ferdigheter i akademisk skriving ved bruk av IMRaD-modellen.
- Kunne innhente, referere, vurdere, systematisere, og diskutere forskningslitteratur ved bruk av ulike søkemotorer.
Generell kompetanse
- Kan orientere og oppdatere seg på vitenskapen innenfor ønsket treningsfaglig felt ved å ha grunnleggende kunnskap om hvor og hvordan man kan lese forskningsartikler.
Formelle krav
Litteraturstudien skal skrives med en IMRaD-struktur (Introduksjon, metode, resultat, og diskusjon). Introduksjonen skal gi et overblikk over tidligere forskning på området, og hvordan dette er relevant for studenten sin jobb som PT. Omfang på oppgaven er cirka 3000 ord (+ - 10%). Dette er ekskludert referanseliste. Oppgaven skal leveres med skrifttype Times New Roman i størrelse 12, linjeavstand 1,5, i PDF-format. Oppgaven skal også ha et sammendrag i tillegg til delene redegjort under.
Introduksjonsdel
Introduksjonen skal avsluttes med et klart definert forskningsspørsmål, og en hypotese basert på funn i redegjorte studier i introduksjonen. Forskningsspørsmålet skal ha en klart definert uavhengig og avhengig variabel.
Metodedel
Metoden skal inneholde forklaring på 1) Hvordan datainnsamling ble gjort (hvilke søkemotorer som ble benyttet). 2) Søkeord som ble brukt. 3) Inklusjons- og/eller eksklusjonskriterier. Her oppfordres det til å bruke en PRISMA flow-chart. 4) Hvilke effektmål som benyttes på avhengig variabel. Eksempelvis absolutte verdier, %, eller effektstørrelse.
Resultatdel
Resultatet skal inneholde tabell(er) som inkluderer: 1) Referanse. 2) Antall deltakere per gruppe. 3) Sentral- og variasjonsmål. 4) Effekten uavhengig variabel har på avhengig variabel oppgitt i absolutt verdi, %, og/eller effektstørrelse. Ved en longitudinell studie skal studievarighet også oppgis.
Diskusjonsdel
Diskusjonen skal inneholde: 1) Oppsummering av hovedfunn. 2) Diskutere enkeltstudiene, resultater, og potensielle forklaringer opp mot hverandre. 3) Hvordan er dette mot tidligere forskning/litteraturstudier på området) 4) Hvordan funnene er relevante og praktisk kan benyttes i jobben som PT. 4) Kunnskapshull og eventuell videre studier som burde utføres på området, 5) Konklusjon og praktisk betydning.
Refereringsstil og referanseliste
Refereringsstil skal være APA 7th. Alle artikler som er brukt skal refereres til i tekst og være inkludert i referanselisten.
Litteratur
Litteratursøket skal utføres på en søkemotor som PubMed, Google Scholar eller lignende. Litteratur skal vurderes og velges ut av studenten i samarbeid med veileder innenfor det valgte forskningsfeltet. Studenten skal inkludere minimum 5 originale forskningsstudier i litteraturoppgaven.
Veiledning
Studenten har rett på 6 veiledningstimer. Hver veiledningstime har maks varighet opp til 1 klokketime under litteraturoppgaven. Veiledning gjennomføres online.
Vurdering
Litteraturstudien vurderes til vel bestått, bestått, eller ikke bestått. Vel bestått er >95 % oppnådd av full score på sensorveiledningen. Bestått er >80 % oppnådd av full score på sensorveiledningen. Ikke bestått er under 80 % av full score på sensorveiledningen. Sensureringsfrist er 3 uker fra leveringsdato. Ved ikke bestått på førstegangsforsøk, vil sensor gi tilbakemeldinger på hva som må forbedres. Studenten får da 3 uker til å levere oppgaven på nytt. Ved ny sensur har sensor 3 uker på å sensurere oppgaven. Ved ikke bestått på andregangsforsøk vil sensor igjen gi tilbakemeldinger på hva som må forbedres. Studenten får da 3 uker til å levere oppgaven på nytt. Ved ny sensur har sensor 3 uker på å sensurere oppgaven. Om studenten ikke består på tredjegangsforsøk vil studenten måtte skrive en ny litteraturstudie for å få bestått del 2. Studenten må da betale studieavgift for hele emnet på nytt.
Klage på sensur
Klage på sensur sendes på mail til [email protected]. Ved klage vil en ny sensor oppnevnes av AFPT som anonymt vurderer litteraturoppgaven. Om oppgaven da vurderes til ikke bestått er det ingen nye klagemuligheter.